System e-TOLL wpisuje się w Polsce w nowoczesny sposób poboru opłat drogowych. Obowiązuje zarówno kierowców pojazdów ciężarowych, jak i przedsiębiorców z branży transportowej. Gdzie obowiązuje e-TOLL i które odcinki dróg są nim objęte? Zebraliśmy aktualne informacje o zasięgu e-TOLL, zasadach jego działania oraz praktyczne wskazówki, jak legalnie poruszać się po drogach płatnych w Polsce.
Czym jest e-TOLL i kogo obowiązuje?
System e-TOLL to nowoczesne rozwiązanie elektronicznego poboru opłat drogowych w Polsce, które zastąpiło wcześniejszy viaTOLL.W ramach systemu e-TOLL wykorzystuje się technologię satelitarną GNSS (Global Navigation Satellite System), która umożliwia automatyczne naliczanie opłat za przejazd płatnymi odcinkami dróg bez konieczności zatrzymywania kierowców się na bramkach.
System e-TOLL jest zarządzany przez Krajową Administrację Skarbową i obowiązuje na wybranych odcinkach autostrad, dróg ekspresowych oraz krajowych zarządzanych z kolei przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA).
Jakie pojazdy muszą korzystać z aplikacji e-TOLL?
Zgodnie z obowiązującymi przepisami, obowiązek korzystania z systemu e-TOLL dotyczy:
- pojazdów i zespołów pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej (DMC) powyżej 3,5 tony (niezależnie od celu podróży czy rodzaju przewożonego ładunku),
- autobusów, bez względu na ich masę całkowitą.
Dla tych pojazdów obowiązek uiszczania opłat za przejazd płatnymi odcinkami dróg jest bezwzględny. Użytkownicy muszą zarejestrować się w systemie e-TOLL oraz wybrać odpowiednią metodę przekazywania danych lokalizacyjnych.
Do wyboru pozostają:
- aplikacja mobilna e-TOLL PL,
- urządzenie pokładowe OBU,
- Zewnętrzny System Lokalizacji ZSL.
Od 1 lipca 2023 roku kierowcy samochodów osobowych o masie całkowitej do 3,5 tony są zwolnieni z opłat za przejazd na odcinkach A2 Konin–Stryków i A4 Wrocław–Sośnica. Nie muszą w ogóle rejestrować się w systemie e-TOLL.
Uwaga! Sytuacja zmienia się, jeśli jako kierowca osobówki podróżujesz np. z przyczepą, a masa całkowita takiego zespołu pojazdów to więcej niż 3,5 tony! Wówczas masz obowiązek zapłacić za przejazd na tych odcinkach zgodnie z taryfikatorem.
Czym różni się e-TOLL od viaTOLL?
Główne różnice między systemami e-TOLL a viaTOLL można sformułować w kilku obszarach:
- Technologia lokalizacji – viaTOLL bazował na technologii komunikacji bezprzewodowej krótkiego zasięgu (DSRC) i wymagał instalacji bramownic nad drogami. e-TOLL wykorzystuje technologię GNSS, eliminując potrzebę fizycznych bramownic.
- Urządzenia pokładowe – w przypadku viaTOLL stosowano urządzenia viaBOX, które komunikowały się z bramownicami. e-TOLL umożliwia korzystanie z aplikacji mobilnej, urządzeń OBU lub systemów ZSL, pozwalając kierowcom na większą elastyczność.
- Zasięg i elastyczność: e-TOLL obejmuje szerszą sieć dróg i umożliwia bardziej precyzyjne naliczanie opłat dzięki technologii satelitarnej.
System e-TOLL został w pełni wdrożony 1 października 2021 roku, zastępując całkowicie system viaTOLL. Od tego momentu viaTOLL został wyłączony, a jego urządzenia (viaBOX) przestały być aktywne.
Gdzie obowiązuje e-TOLL? Drogi płatne objęte systemem
Dla kierowców i przedsiębiorców kluczowe jest śledzenie, które trasy są aktualnie objęte opłatami. Poniżej znajdziesz szczegółowe informacje o rodzajach dróg w systemie e-TOLL oraz o tym, gdzie system nie obowiązuje.
Autostrady objęte systemem e-TOLL
W systemie e-TOLL uwzględniono następujące odcinki autostrad zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) oraz prywatnych koncesjonariuszy.
Autostrada A2:
- odcinek Konin-Stryków,
- odcinek Świecko-Nowy Tomyśl,
- odcinek Nowy Tomyśl-Konin.
Autostrada A4:
- odcinek Wrocław-Sośnica,
- odcinek Katowice-Kraków.
Autostrada A1:
- odcinek Piotrków Trybunalski-Pyrzowice.
Drogi ekspresowe objęte systemem e-TOLL
Kierowcy pojazdów, których masa przekracza 3,5 tony, muszą uiszczać opłaty również za przejazd wybranymi odcinkami dróg ekspresowych S1, S2, S3, S5, S6, S7, S8, S10, S11, S12, S16, S17, S19, S51 oraz S61. Kierowcy samochodów osobowych nie wnoszą opłat w tych miejscach.
Co ciekawe, sieć dróg płatnych w systemie e-TOLL sukcesywnie się poszerza. Duże zmiany w tym zakresie zaszły 1 listopada 2024 roku – przez objęcie opłatami kolejnych odcinków dróg ekspresowych i autostrad łącza długość dróg płatnych w systemie wynosi ponad 5 000 km.
Jak sprawdzić, czy odcinek drogi jest objęty e-TOLL?
Zanim zaczniesz korzystać z e-TOLL, sprawdź, czy Twoja trasa wiedzie przez płatne odcinki. W tym celu możesz skorzystać ze specjalnej mapy na stronie etoll.gov.pl. Znajdziesz tam aktualne odcinki dróg płatnych, na których obowiązuje elektroniczny pobór opłat.
Ponadto aplikacja mobilna e-TOLL PL umożliwia sprawdzenie objętych systemem odcinków oraz wniesienie opłaty za przejazd.
Mapa e-TOLL – jak z niej korzystać?
Oficjalna mapa e-TOLL dostępna na stronie etoll.gov.pl pozwala na:
- podgląd wszystkich odcinków dróg objętych systemem e-TOLL,
- sprawdzenie, które fragmenty autostrad, dróg ekspresowych i krajowych są płatne,
- pobranie listy sekcji dróg płatnych w formacie PDF.
Mapa jest regularnie aktualizowana i zawiera informacje o nowych odcinkach dróg objętych systemem e-TOLL od 1 listopada 2024 roku.
Aplikacje do sprawdzania systemu e-TOLL
Aplikacja mobilna e-TOLL, dostępna na urządzenia z systemem Android oraz iOS. Umożliwia ona m.in.:
- sprawdzenie, czy dany odcinek drogi jest objęty systemem e-TOLL,
- wniesienie opłaty elektronicznej za przejazd po płatnych odcinkach dróg,
- doładowanie konta rozliczeniowego w trybie przedpłaty,
- przeglądanie historii zrealizowanych przejazdów.
Aby skorzystać z aplikacji e-TOLL, należy:
- Pobrać aplikację ze sklepu Google Play lub App Store.
- Zaakceptować regulamin i politykę prywatności.
- Zarejestrować urządzenie w Internetowym Koncie Klienta (IKK).
- Dodać aplikację w IKK, wpisując identyfikator biznesowy.
- Przypisać urządzenie do pojazdu i aktywować je.
Uwaga! W trakcie przejazdu płatnym odcinkiem drogi aplikacja musi być uruchomiona i połączona z Internetem. W przeciwnym razie nie będzie przekazywać danych geolokalizacyjnych do systemu e-TOLL,a opłata nie naliczy się poprawnie.
Jakie są kary za brak opłaty w systemie e-TOLL?
Brak rejestracji w systemie i uiszczenia opłaty za przejazd drogami objętymi systemem e-TOLL skutkuje poważnymi konsekwencjami finansowymi. Zgodnie z przepisami ustawy o drogach publicznych, użytkownik pojazdu, który nie zapłaci należnej opłaty, podlega karze administracyjnej.
Egzekwowaniem tych należności zajmuje się Krajowa Izba Skarbowa (KAS), a kara może wynieść od 250 do nawet 1500 zł. Oto jak kształtuje się wysokość opłat za poszczególne przewinienia.
Mandat 250 zł otrzyma kierowca który:
- wprowadził niewłaściwą kategorię pojazdu do urządzenia mobilnego, zewnętrznego systemu lokalizacyjnego lub urządzenia pokładowego,
- skorzystał z urządzenia mobilnego, zewnętrznego systemu lokalizacyjnego lub urządzenia pokładowego w taki sposób, aby naliczona została niepełna opłata za przejazd.
Mandat w wysokości 500 zł otrzyma kierowca który:
- nie wniósł opłaty elektronicznej za przejazd po drogach krajowych,
- nie miał ważnego biletu autostradowego lub prawidłowo funkcjonującego urządzenia zapewniającego przekazywanie danych lokalizacyjnych,
- nie zarejestrował samochodu w wykazie uiszczających opłatę elektroniczną w e-TOLL (nie dotyczy osób, które wykorzystują do płatności system EETS),
- wpisał do e-TOLL błędne dane właściciela, posiadacza lub użytkownika pojazdu,
- wpisał do e-TOLL błędne dane pojazdu lub zespołu pojazdów oraz numer referencyjny z aplikacji mobilnej, zewnętrznego systemu lokalizacyjnego lub urządzenia pokładowego, wykorzystywanego w pojeździe,
- nie złóżył wymaganych cyfrowych dokumentów w systemie e-TOLL – potwierdzenie danych pojazdu i potwierdzenie złożenia zabezpieczenia w przypadku rozliczania płatności w trybie z odroczoną płatnością,
- nie dokonał aktualizacji danych, wcześniej wprowadzonych do systemu e-TOLL, jeśli uległy one zmianie,
- nie dopilnował, aby czytelne tablice rejestracyjne pojazdu były umieszczone w widocznym miejscu miejscu.
750 zł mandatu może otrzymać kierowca który:
- do urządzenia mobilnego, zewnętrznego systemu lokalizacyjnego lub urządzenia pokładowego błędnej kategorii pojazdu wprowadził błędne dane,
- skorzystał z urządzenia mobilnego, zewnętrznego systemu lokalizacyjnego lub urządzenia pokładowego w taki sposób, aby naliczona została niepełna opłata za przejazd.
Kara 1000 zł czeka kierowcę, który:
- nie złożył wymaganych cyfrowych dokumentów w systemie e-TOLL (potwierdzenie danych pojazdu i potwierdzenie złożenia zabezpieczenia, w przypadku rozliczania płatności w trybie z odroczoną płatnością),
- nie dokonał aktualizacji danych wcześniej wprowadzonych do systemu e-TOLL, jeżeli doszło do ich zmiany.
Najwyższy mandat, a więc 1500 zł to kara dla kierowcy który:
- nie wniósł stosownej opłaty elektronicznej, za przejazd po drogach krajowych,
- nie zarejestrował pojazdu w wykazie uiszczających opłatę elektroniczną w e-TOLL (nie dotyczy osób, które wykorzystują do płatności system EETS),
- wpisał do e-TOLL nieprawidłowych danych pojazdu lub zespołu pojazdów oraz numeru z aplikacji mobilnej, zewnętrznego systemu lokalizacyjnego lub urządzenia pokładowego wykorzystywanego w pojeździe,
- nie zadbał o to, aby tablice rejestracyjne były umieszczone w widocznym i czytelnym miejscu,u
- nie zapewnił prawidłowego działania urządzenia mobilnego, zewnętrznego systemu lokalizacyjnego lub urządzenia pokładowego (jeśli są kłopoty z pozycjonowaniem satelitarnym trwających dłużej niż 15 minut, do chwili przywrócenia sygnały kierowca powinien opuścić płatną drogę zatrzymać się na najbliższym parkingu samochodowym, zatoce do czasu przywrócenia działania systemu).
W przypadku sporów użytkownik ma prawo odwołać się od decyzji, jednak powinien liczyć się z obowiązkiem udokumentowania poprawnego działania urządzenia lub aplikacji.
23 lipca, 2025