Normy emisji spalin 2025 – ile wynoszą i co się zmienia?
Od 1 lipca 2025 roku Europa wchodzi w nowy etap walki z emisją zanieczyszczeń pochodzących z pojazdów. Norma Euro 7 – bo o niej mowa – to kolejny krok w ograniczaniu emisji szkodliwych substancji do atmosfery. Co dokładnie się zmienia? Jakie będą nowe limity emisji spalin dla pojazdów osobowych, dostawczych i ciężarowych? I co z […]
Od 1 lipca 2025 roku Europa wchodzi w nowy etap walki z emisją zanieczyszczeń pochodzących z pojazdów. Norma Euro 7 – bo o niej mowa – to kolejny krok w ograniczaniu emisji szkodliwych substancji do atmosfery. Co dokładnie się zmienia? Jakie będą nowe limity emisji spalin dla pojazdów osobowych, dostawczych i ciężarowych? I co z autami z silnikiem diesla? Znajdziesz tu wszystko, co warto wiedzieć.
Spis treści
Czym są normy emisji spalin?
Normy emisji spalin to europejskie regulacje określające, ile zanieczyszczeń mogą emitować nowe pojazdy sprzedawane na rynku UE. Wprowadzane są stopniowo – od normy Euro 1 w 1992 roku, aż po nadchodzącą normę Euro 7. Każdy kolejny standard emisji spalin oznacza niższe dopuszczalne wartości emisji gazów cieplarnianych i cząstek stałych.
W praktyce chodzi o ograniczenie emisji tlenków azotu (NOx), tlenku węgla (CO), węglowodorów (HC), cząstek stałych (PM) oraz emisji dwutlenku węgla (CO₂). Dzięki tym przepisom producenci samochodów muszą stale rozwijać technologie oczyszczania spalin i wprowadzać bardziej ekologiczne rozwiązania w zakresie napędów.
Tabela norm emisji spalin – jak to wyglądało dotąd?
Norma emisji spalin
Rok wprowadzenia
Przykładowe limity dla samochodów osobowych benzynowych
Euro 1
1992
CO: 2,72 g/km, HC+NOx: 0,97 g/km
Euro 2
1996
CO: 2,2 g/km, HC+NOx: 0,5 g/km
Euro 3
2000
CO: 2,3 g/km, NOx: 0,15 g/km
Euro 4
2005
CO: 1,0 g/km, NOx: 0,08 g/km
Euro 5
2009
CO: 1,0 g/km, NOx: 0,06 g/km, PM: 0,005 g/km
Euro 6
2014
CO: 1,0 g/km, NOx: 0,06 g/km, PM: 0,005 g/km
Euro 6c / 6d
2017–2021
Zmodyfikowane pomiary w warunkach drogowych
Dzięki kolejnym wersjom, takim jak norma Euro 6c i norma Euro 6d, testy emisji objęły także jazdę w realnym ruchu drogowym (RDE), a nie tylko w warunkach laboratoryjnych. Chodzi o to, by pomiary nie były już tylko teoretyczne – wykonywane na hamowni w idealnych warunkach – ale także w rzeczywistości, na drogach, przy różnej prędkości i obciążeniu. Dzięki temu kierowcy mają pewność, że podany poziom emisji spalin euro rzeczywiście odzwierciedla to, co dzieje się w praktyce, a producenci nie mogą już „podkręcać” wyników pod konkretne testy.
Norma Euro 7 – od kiedy obowiązuje?
Nowa norma emisji spalin Euro 7 ma zacząć obowiązywać od 1 lipca 2025 roku dla samochodów osobowych i lekkich dostawczych. Pojazdy ciężarowe oraz autobusy będą objęte przepisami od 1 lipca 2027 roku.
Pojazdy lekkie to te, których dopuszczalna masa całkowita nie przekracza 3,5 tony – czyli samochody osobowe i dostawcze wykorzystywane np. w handlu, usługach czy logistyce miejskiej. Nowa norma emisji spalin euro 7 będzie miała bezpośredni wpływ właśnie na tę grupę, czyli na auta najczęściej spotykane na polskich drogach.
Co obejmuje norma Euro 7?
Euro 7 to nie tylko kolejna tabela limitów emisji spalin – to kompleksowe podejście do redukcji emisji szkodliwych substancji.
Nowe przepisy obejmują:
emisję tlenków azotu (NOx),
cząstek stałych (PM),
emisję tlenku węgla (CO),
emisję gazów cieplarnianych (w tym CO₂),
emisje podczas rozruchu zimnego silnika,
emisje z hamulców i opon.
Co zmienia norma Euro 7 w porównaniu do poprzedniczek?
W porównaniu do Euro 6d, norma emisji spalin Euro 7 wprowadza bardziej rygorystyczne limity i nowe obowiązki dla producentów samochodów.
Wymaga m.in.:
zastosowania systemów oczyszczania spalin skuteczniejszych także w niskich temperaturach,
stabilnego poziomu emisji przez cały cykl życia pojazdu (do 200 000 km lub 10 lat),
monitoringu emisji za pomocą zintegrowanych czujników i systemów OBD,
ograniczenia emisji cząstek stałych nie tylko z rur wydechowych, ale również z układu hamulcowego i opon.
Co ważne, nowa norma Euro 7 dotyczy także aut z napędem hybrydowym i elektrycznym. Poprzednie normy obejmowały tylko pojazdy z silnikami spalinowymi.
Norma Euro 7 – trwałość systemów oczyszczania spalin
Nowa norma emisji spalin Euro 7 nie tylko zaostrza limity, ale także wydłuża czas, w którym pojazdy muszą spełniać wymagania dotyczące emisji. Od lipca 2025 roku producenci będą zobowiązani do zapewnienia, że poziom emisji spalin będzie utrzymywany przez co najmniej 10 lat lub 200 000 km – w zależności od tego, co nastąpi wcześniej. Dla porównania, norma Euro 6 zakładała trwałość systemów na poziomie 5 lat lub 100 000 km. To oznacza, że producenci będą musieli wprowadzać bardziej trwałe technologie oczyszczania spalin, a także wziąć większą odpowiedzialność za długoterminową jakość swoich pojazdów.
Limity emisji spalin według normy Euro 7 dla aut spalinowych
Oto przykładowe nowe limity emisji dla samochodów osobowych z silnikiem benzynowym i diesla:
Rodzaj substancji
Euro 6d (g/km)
Euro 7 (g/km)
Tlenki azotu (NOx)
0,06 benzyna / 0,08 diesel
0,06 benzyna / 0,08 diesel
Cząstki stałe (PM)
0,0045
0,0045
Liczba cząstek (PN)
6×10¹¹
6×10¹¹
Tlenek węgla (CO)
1,0
1,0
Maksymalna emisja cząstek stałych PM10 z klocków hamulcowych i opon
–
7 mg/km
Mimo że poziom emisji tlenków azotu pozostał niezmieniony, to nowa norma Euro 7 rozszerza zakres obowiązkowych pomiarów i warunków testowania – co realnie wpłynie na konstrukcję pojazdów. Nowe przepisy uwzględniają emisję nie tylko przy standardowej jeździe, ale też podczas zimnego rozruchu, gwałtownego przyspieszania czy jazdy w korkach. To wymusza na producentach stosowanie bardziej zaawansowanych systemów oczyszczania spalin, wydajniejszych filtrów cząstek stałych, a nawet zmianę oprogramowania silnika. W wielu przypadkach oznacza to też większe koszty produkcji i konieczność wdrażania nowych technologii.
Co z pojazdami elektrycznymi i hybrydowymi?
Norma emisji spalin Euro 6 nie obejmowała pojazdów napędzanych prądem – traktowano je jako zeroemisyjne. Norma Euro 7 po raz pierwszy uwzględnia także pojazdy elektryczne – określając minimalne wymagania dotyczące trwałości akumulatorów w pojazdach elektrycznych i hybrydowych typu plug-in. Chodzi o to, aby auta zasilane energią elektryczną nie traciły zbyt szybko pojemności baterii – co wydłuży ich cykl życia i zmniejszy presję na wydobycie surowców.
Kategoria pojazdu
Min. pojemność akumulatora po 5 latach / 100 000 km
Min. pojemność po 8 latach / 160 000 km
Pojazdy lekkie
80%
72%
Pojazdy ciężkie
75%
67%
Te wymagania mają na celu ograniczenie potrzeby wymiany baterii, zmniejszenie ilości toksycznych odpadów oraz spowolnienie wydobycia metali rzadkich (takich jak lit), które są kluczowe do produkcji akumulatorów, ale mają duży wpływ na środowisko.
Warto również zauważyć, że pojazdy napędzane alternatywnymi źródłami paliwa – takimi jak wodór, LPG, CNG – również będą objęte nowymi przepisami dotyczącymi emisji zanieczyszczeń. Będą traktowane na równi z autami napędzanymi paliwami kopalnymi.
Jak sprawdzić normę emisji spalin w swoim aucie?
Jeśli chcesz sprawdzić, jaką normę emisji spalin spełnia Twój pojazd, możesz to zrobić na kilka sposobów:
sprawdź wpis w dowodzie rejestracyjnym (pole V9),
zajrzyj do dokumentów homologacyjnych pojazdu,
skorzystaj z ewidencji pojazdów CEPiK lub aplikacji online,
skontaktuj się z producentem.
Warto to zrobić, zwłaszcza jeśli planujesz wjazd do stref czystego transportu – coraz więcej miast w Europie i w Polsce ogranicza wjazd dla pojazdów, które nie spełniają określonych norm emisji.
Dlaczego warto spełniać nowe normy emisji spalin?
Im wyższa norma euro, tym mniejsze obciążenie dla środowiska. Pojazdy zgodne z nowymi przepisami emitują mniej zanieczyszczeń, co przekłada się na:
lepszą jakość powietrza w miastach,
ograniczenie emisji tlenków azotu i cząstek stałych,
niższe opłaty środowiskowe i podatki dla kierowców,
zgodność z przepisami dotyczącymi stref czystego transportu.
Z punktu widzenia firm transportowych i flot, normy emisji spalin wiążą się również z obowiązkami monitorowania zużycia paliwa i poziomu emisji – np. przez system monitoringu GPS z funkcją optymalizacji tras.
Czy starsze auta będą wykluczone?
Nie ma obowiązku wymiany pojazdów z normą Euro 1, Euro 2, Euro 3 czy Euro 4 – ale ich użytkowanie będzie coraz bardziej ograniczane. Strefy czystego transportu wprowadzają różne limity emisji dla pojazdów – w wielu przypadkach tylko auta spełniające normę Euro 6 lub nowszą będą mogły poruszać się po określonych obszarach.
Jeśli Twój samochód spełnia tylko normę Euro 4 lub niższą, warto rozważyć przesiadkę na nowszy model lub pojazd z napędem niskoemisyjnym.
Czy Euro 7 oznacza koniec silników spalinowych?
Nie. Nowe przepisy nie zabraniają produkcji aut z silnikiem benzynowym czy diesla – ale ich emisja musi mieścić się w wyznaczonych granicach. Euro 7 ma raczej „wymuszać” lepsze technologie niż całkowicie zakazywać konkretnych napędów.
Co to oznacza dla flot firmowych? Optymalizacja i kontrola
Jeśli zarządzasz flotą pojazdów, nowe przepisy dotyczące norm emisji spalin Euro to dla Ciebie ważny sygnał. Inwestycja w nowsze pojazdy z silnikiem spełniającym co najmniej normę Euro 6, a w przyszłości Euro 7, to nie tylko kwestia ekologii, ale też czystej ekonomii. Unikniesz w ten sposób ograniczeń wjazdowych i potencjalnych kar.
W zarządzaniu taką flotą nieocenioną pomocą staje się monitoring GPS. Nowoczesny system monitoringu GPS z funkcją optymalizacji tras pozwala nie tylko śledzić pojazdy, ale także planować trasy w taki sposób, aby omijać strefy z ograniczeniami, redukować zużycie paliwa, a co za tym idzie – zmniejszać emisję CO2. To praktyczne wsparcie w ograniczaniu emisji i dostosowaniu floty do zmieniających się przepisów dotyczących emisji zanieczyszczeń.
Harmonogram wprowadzenia normy emisji Euro 7
Wbrew pozorom, Euro 7 nie zaczyna się od jednego dnia – przepisy będą wdrażane stopniowo, w zależności od kategorii pojazdu i wielkości producenta. Oto najważniejsze daty:
8 maja 2024 – opublikowanie rozporządzenia 2024/1257 w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
1 lipca 2025 – rozpoczęcie obowiązywania nowych przepisów homologacyjnych dla samochodów osobowych i lekkich dostawczych.
29 listopada 2026 – obowiązkowa zgodność wszystkich nowych pojazdów lekkich z normą Euro 7.
1 lipca 2027 – wejście w życie przepisów homologacyjnych dla samochodów ciężarowych i autobusów.
1 lipca 2028 – obowiązek stosowania normy Euro 7 dla wszystkich sprzedawanych nowych pojazdów ciężkich.
1 lipca 2030 – termin dostosowania się małych i bardzo małych producentów do nowych standardów emisji.
Podsumowanie – norma Euro 7 to nie koniec zmian
Norma Euro 7 to kolejny krok w długofalowej polityce redukcji emisji szkodliwych substancji do atmosfery. Choć nowe przepisy dotyczą na razie tylko nowych pojazdów wprowadzanych do sprzedaży od 1 lipca 2025 roku, to wpływają na cały rynek motoryzacyjny – od producentów, przez flotowców, aż po indywidualnych kierowców.
Warto na bieżąco sprawdzać, jaką normę emisji spalin spełnia nasz pojazd, śledzić wprowadzanie stref czystego transportu i być gotowym na kolejne zmiany. Europejski standard emisji spalin nieustannie się zaostrza – a kierunek jest jeden: mniej emisji, czystsze powietrze i bardziej ekologiczny transport.
Korzystasz z auta służbowego po godzinach? Weekendowy wypad, zakupy czy odbiór dzieci ze szkoły mogą wydawać się drobiazgiem, ale dla urzędu skarbowego to prywatne użytkowanie pojazdu. Oznacza to konieczność rozliczenia według ryczałtu lub ewidencji przebiegu. Sprawdź, jak to działa w praktyce i jak uniknąć błędów przy rozliczaniu prywatnych przejazdów. Samochód służbowy a jazdy prywatne – […]
Od 1 lipca 2025 roku Europa wchodzi w nowy etap walki z emisją zanieczyszczeń pochodzących z pojazdów. Norma Euro 7 – bo o niej mowa – to kolejny krok w ograniczaniu emisji szkodliwych substancji do atmosfery. Co dokładnie się zmienia? Jakie będą nowe limity emisji spalin dla pojazdów osobowych, dostawczych i ciężarowych? I co z […]
Niepozorny wydruk z tachografu może zadecydować o wyniku kontroli drogowej. To nie tylko dokument o charakterze technicznym – może stanowić Twoje wyjaśnienie jako kierowcy w sytuacjach wyjątkowych. Jak opisać wydruk z tachografu, aby nie narazić się na niepotrzebne problemy? Kiedy należy zrobić wydruk z tachografu? Wydruk z tachografu to obowiązkowy dokument w sytuacjach ściśle regulowanych […]